Velký reset nefunguje: Případ elektromobilů

elektromobil

Prožíváme jednu z nejdelších a nejtrýznivějších verzí „My jsme vám to říkali“ v dějinách. Když se v březnu 2020 světová vláda rozhodla „odstavit“ světové ekonomiky a přiškrtit veškerou společenskou aktivitu, odepřít dětem školní docházku a zrušit bohoslužby a svátky, varování před strašlivými vedlejšími škodami nebrala konce, i když většina z nich byla cenzurována.

Všechna varování se ukázala jako pravdivá. Vidíte to v každém článku ve zprávách. Je to za každým titulkem. Je to v bezpočtu rodinných tragédií. Je to ve ztrátě důvěry. Je to v otřesech v průmyslu a demografii. Otisky lockdownů jsou hluboce zakořeněny v každém aspektu našich životů, a to způsobem zjevným i méně zjevným.

Ve skutečnosti byly výsledky ještě horší, než kritici předpovídali, a to jen proto, že chaos trval tak dlouho. Toto téma má zdánlivě nekonečné množství opakování. Ztráty vzdělanosti, rozbití infrastruktury, bující kriminalita, obrovské zadlužení, inflace, ztráta pracovní morálky, rostoucí krach komerčních nemovitostí, ztráta reálných příjmů, politický extremismus, nedostatek pracovních sil, závislost na návykových látkách a mnoho dalšího, to vše lze vysledovat v osudovém rozhodnutí.

Titulky o zdánlivě nesouvisejících záležitostech se oklikou vracejí k témuž. Dobrým příkladem je zpráva o krachu elektromobilů. Zmatek, dezorientace, špatné investice, nadprodukce a útlum – spolu s šílenou ambicí přinutit zemi a svět k odklonu od ropy a plynu směrem k větrné a solární energii – to vše má původ v oněch osudových dnech.

Podle deníku Wall Street Journal „ještě před rokem se výrobci automobilů potýkali s horkou poptávkou po elektromobilech. Během několika měsíců se však dynamika obrátila a automobilky začaly brzdit to, co pro mnohé znamenalo totální transformaci na elektrický pohon.“

Při čtení článku je zřejmé, že reportér bagatelizuje rozsah boomu a propadu.

To neznamená, že Tesla sama o sobě propadá, pouze to, že má vymezený segment trhu. Technologie elektromobilů se prostě nemůže stát a nestane hlavním způsobem, jakým Američané jezdí. Chvíli to možná vypadalo jinak, ale to bylo způsobeno faktory, které vysledovat právě v odložené poptávce způsobené výlukami a obrovskými chybami v řízení dodávek v důsledku špatné signalizace.

Když se ohlédneme zpět, výluky udeřily na jaře 2020 a dodavatelské řetězce byly zcela násilně zmrazeny. To mohl být velký problém pro výrobce automobilů, kteří se dlouho spoléhali na strategii zásob „just-in-time.“ Nicméně právě v té době se zhroutila poptávka po cestování. Skončilo dojíždění do práce a také dovolené. V téže době zaplavily průmysl předem připravené vládní dotace a mandáty pro elektromobily, které později Bidenova administrativa ještě zvýšila.

S rostoucí poptávkou prodávali prodejci své staré zásoby vozů a hledali další u výrobců, ale čipy potřebné k dokončení vozů nebyly k dispozici. Mnoho vozů bylo objednáno a parkoviště se vyprázdnila. To pokračovalo i v následujícím roce, kdy ceny ojetých vozů prudce rostly a zásoby se jinak vyčerpávaly.

Když se na podzim 2021 situace stala zoufalou, výrobci rozpoznali zvýšenou poptávku po elektromobilech a začali své továrny přestavovat na větší. Bylo dokonce období, kdy se vozy dodávaly bez posilovače řízení, jen aby se uspokojila poptávka.

Chvíli to mohlo vypadat, že se v bláznivém období, které jsme právě prožili, rodí úplně jiný způsob života. Průmysl a kulturu zachvátila jakási iracionalita zrozená z šoku a úžasu. Ústřední roli v ní hrálo elektrické auto.

Zdálo se, že tato poptávka se v roce 2022 potvrdila, protože Američané se chopili všech dostupných vozů a možná byli ochotni dát novým vozům šanci. A tak to šlo dál, protože další automobilky vrhaly do výroby více prostředků, těžily z masivních dotací a snažily se dodržovat nové předpisy o snižování uhlíkové stopy.

Nebyl žádný zvláštní důvod si myslet, že se něco pokazí. Ale pak začal další rok odhalovat nepříjemné pravdy. Chladné počasí dramaticky snižuje dojezd elektromobilů. Nabíjecí stanice nejsou na delších cestách tak snadno dostupné, nabíjení trvá déle, než člověk očekává, a nutnost plánovat tyto záležitosti prodlužuje čas. Navíc účty za opravy mohou být extrémně vysoké, pokud se vám podaří najít někoho, kdo je provede.

Tesla jako výrobce měla všechny tyto nepředvídatelné události naplánované, ale ostatní výrobci automobilů už méně. Velmi rychle si elektromobily získaly špatnou pověst na mnoha různých frontách.

„Loni v létě začali prodejci varovat před neprodanými elektromobily, které jim zahlcují parkoviště. Ford, General Motors, Volkswagen a další přešli od horečných výdajů na elektromobily k odložení nebo omezení některých projektů,“ píše deník. „Dealeři, kteří prosili výrobce automobilů, aby dodávali více elektromobilů rychleji, je nyní odmítají.“

Stručně řečeno, „masivní chybný odhad zanechal průmysl v úzkých, čelící potenciálnímu nadbytku elektromobilů a poloprázdným továrnám, přičemž stále musí splňovat přísnější ekologické předpisy na celém světě.“

V současné době prodávají automobilky vozy se ztrátou, jen aby se vyhnuly nákladům na jejich udržování.

Skutečně se jedná o jeden velkolepý boom a propad v jediném odvětví. Zdá se, že ani tento propad nemá žádný skutečný konec. V těchto dnech se zdá, že všichni rezignovali na jakoukoli šanci, že by se z masových Amerických automobilů skutečně staly elektromobily. Všechny poslední trendy směřují opačným směrem.

Mezitím si elektromobil mnozí velmi oblíbili jako 1) druhé auto, 2) pro dobře situované předměstské dojížděče, 3) kteří vlastní dům, 4) mohou nabíjet přes noc a 5) mají benzinové auto jako zálohu pro chladné počasí a cesty mimo město. To znamená, že na trhu se stává přesně tím, čím by měl být – pouličním golfovým vozíkem s velmi luxusními funkcemi – a ne nějakým paradigmatickým případem „velkého resetu.“ To se prostě neděje, navzdory všem dotacím a daňovým úlevám.

„Souběh několika faktorů vedl mnoho manažerů automobilek k tomu, že viděli potenciál pro dramatický společenský přechod k elektromobilům,“ píše Journal, včetně „vládních regulací, firemních klimatických cílů, vzestupu Čínských výrobců elektromobilů a ocenění akcií Tesly, které se s hodnotou zhruba 600 miliard dolarů stále tyčí nad staršími automobilkami. Tento tlak však opomíjí důležitou skupinu: spotřebitele.“

Americká ekonomika totiž k velké nelibosti mnohých stále spoléhá především na spotřebitele, kteří se rozhodují ve svém nejlepším zájmu. Když se tak nestane, žádné dotace nemohou tento rozdíl vyrovnat.

Tento příběh nelze pochopit bez zmínky o šílených iluzích způsobených výlukami. Právě ty poskytly automobilkám oddechový čas, který jim umožnil obnovit výrobu. Pak uměle zvýšily poptávku po dopravě po dlouhém období, kdy byly zásoby vyčerpány.

Pak celý směšný étos „velkého resetu“ přesvědčil idiotské podnikové manažery, že už nic nebude jako dřív. Možná bychom se přece jen dočkali patnáctiminutových měst poháněných slunečními paprsky a vánkem, spolu se systémem sociálních úvěrů, který by úřadům umožnil v mžiku vyřadit z provozu naši schopnost řídit.

Ukázalo se, že celý tento kousek, včetně falešné prosperity uzamčené ekonomiky, umožněné tiskem peněz a groteskní úrovní vládních výdajů, byl neudržitelný. Dokonce i sofistikované automobilky na tento nesmysl skočily. Nyní za to platí velmi vysokou cenu. Nový trh závisel na nákupní panice, která se ukázala jako dočasná.

Zkrátka, iluze o této strašlivé politice se zhroutily. Zrodila se z politiky ničící svobodu pod rouškou kontroly virů. Každého zvláštního zájmu se zmocnila, včetně nové generace průmyslníků, kteří se snaží násilím vytlačit ty staré.

Stále více je zřejmé, jaká to byla katastrofa. A přesto se nikdo neomluvil. Téměř nikdo nepřiznal chybu. Ti, kdo zničili svět, jsou stále u moci.

My ostatní jsme zůstali na holičkách a platíme vysoké účty za opravy aut, která nejsou optimální pro jízdu z jednoho města do druhého a zpět v chladném počasí, které už mělo být pryč, pokud by věštci „změny klimatu“ měli pravdu. Ukázalo se, že měli pravdu stejně jako ti, kteří nám slibovali, že už nebudeme potřebovat „fosilní paliva“ a že kouzelné očkování ochrání všechny před vražedným virem.

Jaké úžasné iluze se zrodily v tomto bláznivém a destruktivním období…

Prosím, lajkujte, sdílejte a přihlaste se k odběru tohoto kanálu, abychom mohli pokračovat ve sdílení zpráv, kterých se mainstream neodvažuje dotknout. Zůstaňte silní. Tento boj vyhrajeme.

Zdroj

5 1 vote
Article Rating
Subscribe
Upozornit na
guest
2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Kim
Host
Kim
7 měsíců před

Nikdo na Západě nemůže bez Ruska realizovat Teslův elektromobil, protože Nikola Tesla své plány a deníky rozdělil prozíravě na dvě části. Jednu část uložil v sejfu v USA, kdežto druhou dopravil přes sovětské vyslanectví do Moskvy. USA mohou uskutečnit Teslům elektromobil jen společně s Ruskem.

pedro
Host
pedro
7 měsíců před

Ani zadarmo. Ten hnus nejde uhasit.

2
0
Would love your thoughts, please comment.x