Proč nejsou stíhací letouny MiG-29 odpovědí na problémy Ukrajiny?

MiG-29

Na Ukrajinu dorazily první čtyři stíhačky MiG-29 darované NATO, oznámilo ve čtvrtek slovenské ministerstvo obrany.

MiG-29

„Jako země jsme se zapsali velkými písmeny do novodobých světových dějin, které hovoří o včasné pomoci,“ uvedl ministr obrany Jaroslav Naď. Avšak i když státy NATO nyní překračují „červenou linii“ se stíhačkami, tyto letouny stále nedokážou uspokojit hlasité požadavky Kyjeva na moderní stíhačky západní výroby, jako jsou například F-16.

Počátkem tohoto měsíce přislíbili ukrajinští sousedé Polsko a Slovensko Ukrajině první tranši letounů MiG-29. Varšava pošle čtyři stíhací letouny sovětské éry, zatímco Bratislava jich dobrovolně poskytla 13.

Slovenský premiér Eduard Heger prohlásil, že země bude „na správné straně dějin“, a dodal, že „sliby se musí plnit.“

Ačkoli někteří tento krok hodnotí jako eskalaci konfliktu, vojenské výhody dalších letounů MiG-29 nemění pravidla hry, uvedli odborníci. Politické důsledky však mohou být.

„Je to mnohem více symbolické gesto než skutečné zlepšení schopnosti Ukrajinců vést válku ve vzduchu s Rusy,“ tvrdí bývalý britský letecký komodor Andrew Curtis. Přestože se nejedná o revoluční krok, podle odborníků by se mohlo vsadit na dominový efekt vojenské pomoci.

Stroje MiG-29 budou pro Ukrajinu „velmi užitečné“
To však neznamená, že dary MiG-29 nebudou vítány. To zdaleka ne – poslání dalších stíhaček sovětské éry na Ukrajinu má řadu krátkodobých výhod.

Před oficiálním nabídnutím stíhaček polský prezident Andrzej Duda řekl CNN, že Varšava je „připravena“ poskytnout operační stíhačky MiG-29, a dodal, že ukrajinští piloti budou „okamžitě připraveni tyto letouny používat.“

To je podle odborníků jedna ze skutečných výhod letounů MiG-29. Ukrajina má „piloty, kteří mají zkušenosti s jejich obsluhou a které může okamžitě posadit do těchto letounů,“ řekl David Jordan, spoluředitel Freeman Air and Space Institute na King’s College London ve Velké Británii.

A načasování odpovídá časovým potřebám Ukrajiny. „Obdržení letounů v nejbližší době je pro Kyjev obzvláště naléhavé i vzhledem k tomu, že na jaře a v létě se pravděpodobně uskuteční ukrajinské ofenzívy, při nichž by se hodila jakákoli další letecká podpora,“ uvedl James Black, zástupce ředitele výzkumné skupiny RAND Europe pro obranu a bezpečnost.

Letouny pomohou s „rozhodujícím vojenským průlomem v blízké budoucnosti“, dodal.

Polský premiér Mateusz Morawiecki ve dnech, které předcházely oznámení, uvedl, že země NATO by mohly Ukrajinu brzy vybavit stíhačkami, a naznačil harmonogram „nadcházejících čtyř až šesti týdnů.“

Poskytnutí většího počtu MiGů Ukrajině je „jistě“ přínosné, protože zvyšuje počet letounů, které může mít Ukrajina ve vzduchu, ale také pomáhá zmírnit problémy s údržbou a rychlostí nasazení letounů, řekl Black.

„V podstatě budou velmi užitečné pro prodloužení schopnosti Ukrajiny v podstatě pokračovat v tom, co dělala po většinu války,“ uvedl Justin Bronk, vedoucí výzkumný pracovník v oblasti vzdušných sil a technologií v think tanku Royal United Services Institute v Londýně.

Stroje MiG-29 podle něj pomohou Ukrajině udržovat obranné stíhací hlídky, zachytávat rakety a drony a podnikat útoky na ruské cíle. MiGy však nenabízejí žádné nové schopnosti – jde o doplnění ztrát a rozšíření současných operací, dodal Bronk.

Není přesně známo, kolik letadel má Ukrajina ještě ve svém letectvu. Odhaduje se, že v únoru 2022 měla 20 až 36 letounů MiG-29. Potvrzené ztráty naznačují, že mohla přijít o přibližně 18 z nich, ale přesný počet je těžké určit. Jisté je, že Kyjev utrpěl „značné ztráty“ v důsledku ruských protiletadlových operací, pozemní protivzdušné obrany a útoků na ukrajinské letecké základny, uvedl Black.

„Jakýkoli západní příspěvek materiálem, který by pomohl tyto ztráty doplnit, by byl významný,“ dodal.

Bývalý britský vojenský důstojník Frank Ledwidge řekl, že ukrajinské zásoby nahradí letouny MiG-29 ze Slovenska a Polska, ale ne zcela rovnocenně. Navzdory malým rozdílům mezi variantami MiG-29 umožní Ukrajině pokračovat v úspěšných leteckých operacích.

Podle odborníků je servis MiGu-29 jednodušší než u F-16 a výměna nebo oprava avioniky je u technologicky méně vyspělého letounu jednodušší. Je to také robustnější proudový letoun s odolnějším podvozkem, který je vhodnější pro rozptýlené operace a méně spolehlivé přistávací dráhy, s nimiž se ukrajinští piloti často potýkají. Pozemní posádky a technici jsou dobře vybaveni pro práci s MiG-29 a pomáhají jim pracovat na plný výkon, tvrdí odborníci.

Tyto starší stíhací letouny jsou „pro Ukrajinu právě teď to pravé,“ řekl Ledwidge, „z jednoduchého důvodu, že ukrajinské posádky a pozemní personál na nich mohou pracovat a používat je.“

Zásadní posun u letounů F-16
Stíhačky F-16, po kterých Ukrajina již dlouho volá, jsou nevhodné právě z těchto důvodů. Je nepravděpodobné, že by se dobře vypořádaly s jakoukoli formou trosek, a příchod F-16 na Ukrajinu by podle odborníků znamenal „zásadní posun“ nejen v tom, jak sofistikovanou platformu kyjevští piloti používají, ale ve všem, co se týká ekosystému, v němž existuje.

Letouny F-16, které by se potýkaly s nedostatkem hladkých vzletových a přistávacích drah na Ukrajině a jejich rozptýleným umístěním, by „ve srovnání s jinými stíhačkami více trpěly opotřebením a možnými nehodami způsobenými provozem z nerovného povrchu,“ uvedl Bronk. Pravděpodobně by také byly „omezeny na provoz z exponovaných a dobře známých letišť“, řekl Curtis. Jako takové by byly zranitelnější vůči ruským raketám dlouhého doletu.

Letouny F-16 jsou však i nadále mnohem lepší než MiG-29, protože jsou vybaveny pokročilejší avionikou, mají lepší přehled o situaci pro piloty a jsou navrženy s ohledem na zbraňové systémy dodávané NATO.

Podle odborníků však tyto schopnosti a letouny nejsou ukrajinskému personálu zdaleka tak známé.

Podle Blacka by potřebovali nové vzdělávací kanály, a to nejen pro piloty, ale pro všechny, kteří se na tomto procesu podílejí. Pozemní posádky potřebují vysokou úroveň specifického výcviku a do toho všeho se ještě promítají otázky dodavatelských řetězců, údržby a infrastruktury, jejichž vyřešení vyžaduje čas, říkají odborníci.

Poskytnutí západních stíhacích letounů podle standardů NATO Ukrajině nakonec neznamená, že může využívat leteckou sílu tak, jak to dělají západní země, řekl Bronk. Hrstka stíhaček F-16 by byla „významným vylepšením“ ve srovnání s MiG-29, ale ne takovým, které by s sebou přineslo všechny prvky letecké síly NATO. Ukrajina je v současné době schopna provozovat MiG-29 v plném rozsahu, ale u F-16 by toho dlouho nebyla schopna, a to bez „značné vnější pomoci“, řekl Ledwidge.

Problém raket
Nejde však jen o to, jak vyspělé letadlo může být. Na to, jak účinná mohou tato letadla být, má vliv také logistika a odborné znalosti, nemluvě o vlivu protivzdušné obrany.

Ačkoli ukrajinské letouny se postavily proti vynikajícím ruským stíhačkám, jako je Su-35, pokročilé polní střely země-vzduch brání moskevským silám plně využít své stíhačky novější generace, tvrdí odborníci.

„Může se stát, že se například Su-35 nikdy nedostane do souboje s MiG-em 29, protože je sestřelen raketou Patriot dříve, než se mu to podaří,“ řekl Curtis. Dodal, že tyto systémy dodávané Západem vytvořily „rovnější“ podmínky pro boj s vyspělejšími ruskými stíhačkami.

Brigádní generál Pat Ryder, tiskový mluvčí Pentagonu, v úterý novinářům řekl, že systémy Patriot dorazí na Ukrajinu ve „zrychleném termínu“ a budou jí poskytnuty co nejrychleji.

Budoucnost ukrajinského letectva
Válka sice přiměla k rozhovorům o ukrajinském letectvu, ale tyto rozhovory mohly být nevyhnutelné i tak. Stárnoucí sovětské letouny Ukrajiny by podle Jordana bylo vždy třeba vyměnit, jakmile by jim došly náhradní díly a přestaly by být způsobilé k letu. Před válkou by podle něj bylo alternativní možností nepopulární řešení, kdy by Kyjev hledal náhradu za své letectvo v Moskvě.

Mezi odborníky se stále více uznává, že země NATO budou muset nevyhnutelně nahradit ukrajinské letectvo letouny, jako jsou F-16, aby Ukrajina měla vůbec nějaké operační letouny, stejně jako zbraňové systémy vhodné pro tyto letouny.

Po dodávkách letounů MiG-29 ze Slovenska a Polska nemohou následovat další četné dodávky těchto letounů, a to jednoduše proto, že NATO nemá jejich zásoby, tvrdí odborníci.

Ačkoli Slovensko a Polsko nejsou jedinými zeměmi, které mají zásoby letounů MiG-29, „je nepravděpodobné, že by velká většina z nich souhlasila s darováním Ukrajině nebo výměnou se zemí NATO,“ uvedl Black. Podle Jordana existuje pouze „malý fond“ letounů MiG-29, které by západní země mohly darovat, přičemž země NATO, které tyto MiGy drží, je pravděpodobně chtějí vyměnit.

Příslib letounů MiG-29 je důležitější jako politické gesto než jako způsob modernizace ukrajinského letectva. Ukazuje, „jak se NATO postavilo k věci“, řekl Curtis.

Prosím, lajkujte a přihlaste se k odběru tohoto kanálu, abychom mohli pokračovat ve sdílení zpráv, kterých se mainstream neodvažuje dotknout. Zůstaňte silní. Tento boj vyhrajeme.

Zdroj

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Upozornit na
guest
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
aamater
Host
aamater
1 rok před

Tak mi napadla jedna myšlienka, po tomto čo sa teraz odohralo okolo dodávok zbraní a zbraňových systémov na Ukrajinu. Štáty ktoré predávajú bojovú techniku do zahraničia by mali do nich začať montovať skryté poistky!!! Také o ktorých by kupujúci nemal tušenie. V prípade, že by porušil zmluvu, tak by vedeli takto zneužitú techniku znefunkčniť!!! Niečo podobné, ako to čo tu po internete kolovalo o kazových súčiastkach v spotrebičoch pre domácnosti.

1
0
Would love your thoughts, please comment.x