Nová studie o spotřebě CO2 u elektromobilů ukázala, že diesely jsou výrazně šetrnější ke klimatu. Po dubnovém ukončení jaderné energetiky v Německu se tento vztah bude dále zlepšovat.
Technologický institut v Karlsruhe (KIT) vyvolává rozruch studií, která zbavuje elektromobily aury šetrnosti ke klimatu. Podle ní spotřebovaly tyto vozy kompaktní třídy v první polovině roku 2022 kvůli výrobě a produkci elektřiny přibližně 175 gramů CO2 na kilometr. Moderní diesel naproti tomu vypouští 153 gramů CO2 na kilometr.
Pokud budou v dubnu 2023 odstaveny poslední tři německé jaderné elektrárny, vědci předpokládají hodnotu 184 gramů oxidu uhličitého – o 20,3 procenta více než u dieselu.
Elektromobily klima nezachrání
Profesor Thomas Koch z KIT, kde 800 vědců provádí výzkum na téma mobility, dospěl podle deníku Bild ke střízlivému závěru, který je v rozporu se všemi politickými prohlášeními: „Klima nelze zachránit elektromobily, přinejmenším ne v Německu!“
Podobně se vyjadřuje i TÜV: Aby se vyrovnala bilance CO2 spalovacích motorů, musí elektromobily „ujet alespoň 30 000 kilometrů.“ „To však platí pouze v případě, že je provozován výhradně na ekologickou elektřinu.“ V Německu se však ze slunce a větru vyrábí ještě méně elektřiny, než je tomu již nyní, a to kvůli příliš malému množství větru a tmě v zimě. V současné době se elektřina vyrábí především z fosilních paliv. S vyřazením jaderné energie je tento efekt ještě silnější.
Jiná studie nedávno zjistila, že údržba elektronických automobilů je také výrazně dražší než údržba spalovacích motorů. Každý, kdo si koupí e-auto, aby ušetřil, se musí cítit oklamán. Známý institut spočítal, že spalovací motory jsou nejen mnohem levnější na nákup, ale také na údržbu.
Elektromobily měly kompenzovat vyšší pořizovací cenu levnější údržbou ve srovnání se spalovacími motory. To byl jeden z argumentů pro nákup elektromobilů. Podle Centra automobilového výzkumu (CAR) automobilového papeže Ferdinanda Dudenhöffera to však již neplatí.
Zatím, jak spočítal ADAC: po dražším nákupu jsou e-auta levnější z hlediska pojištění, elektřiny místo paliva, prohlídek a údržby až do pěti let včetně odpisů než spalovací motory se stejnou výbavou a výkonem. Podle CAR se však tento poměr během několika měsíců obrátí. Vyplývá to z nové analýzy, o které informoval hospodářský deník Handelsblatt.
Nákladová nevýhodnost vyvolá negativní reakci spotřebitelů
Ředitel společnosti CAR Ferdinand Dudenhöffer má jasno: „Od roku 2023 budou elektromobily v Německu pro spotřebitele cenově značně nevýhodné.“ Odborník očekává „výraznou negativní reakci spotřebitelů.“
Dudenhöffer v analýze porovnal celkové náklady tří běžných elektromobilů po odečtení slev a ujetí 15 000 km ročně s ekvivalentními spalovacími modely. Pro aktuální rok mu stále vychází průměrné náklady 596 eur pro elektromobily – spalovací motory jsou 631 eur. Pro rok 2022 CAR vypočítal 32 centů za kilowatthodinu, resp. cenu paliva 1,87 eura za litr.
E-auta jsou o 1500 eur dražší než spalovací motory
Podle analýzy tato výhoda, která v současnosti činí 36 eur ročně (tři eura měsíčně), již v příštím roce zmizí. Především za to může snížení dotací. Stát snížil „ekologickou prémii“ na nákup z 9 000 na 6 750 eur (u e-aut do ceníkové ceny 40 000 eur) a ze 7 500 na 4 500 eur u e-aut do 65 000 eur.
I za předpokladu nepravděpodobné ceny elektřiny ve výši 32 centů za kilowatthodinu v roce 2023 by se roční náklady mnoha e-aut ve srovnání se spalovacími motory snížily o 408 eur (34 eur měsíčně). Při ceně elektřiny 50 centů se tento deficit oproti spalovacímu motoru zvýší dokonce na 852 eur (71 eur měsíčně). Pokud majitel využívá především rychlonabíjecí stanice, dodatečné roční náklady se zvyšují dokonce na 1 476 eur (123 eur měsíčně).
Dudenhöffer předpokládá, že kvůli těmto dodatečným nákladům se mnoho kupujících opět rozhodne pro spalovací motor a nákup elektromobilu odloží. Jeho závěr: „Vyhlídky elektromobility za vlády zeleného ministra hospodářství Roberta Habecka a vlády semaforů v Berlíně jsou špatné.“
Z toho vyplývá, že to řídí břídilové, jsou vzdělaní podle lejster, avšak hlupáci.