Největší startup v EU v oblasti baterií pro elektromobily má problémy

elektromobil

Northvolt, největší Evropský startup v oblasti klimatických technologií, zvažuje odložení nebo omezení své expanze v Německu, Kanadě a Švédsku. Děje se tak poté, co akcionář BMW stáhl miliardovou objednávku baterií, objevily se obavy ohledně bezpečnosti zaměstnanců a jeho poslední ztráty dosáhly miliardových částek.

Švédská společnost Northvolt je již dlouho klenotem v Evropské klimatické technice. Je nejlépe kapitalizovaným výrobcem baterií v Evropě a jako jeden z prvních startupů přiměl instituce jako BlackRock, Goldman Sachs a Baillie Gifford, aby otevřely své peněženky a podpořily novou generaci zelených technologií.

Společnost Northvolt byla založena v roce 2015 a svůj závod ve Skellefteå, který se nachází kousek za polárním kruhem, označuje za „první Evropskou továrnu na domácí baterie.“ Je poháněna obnovitelnou energií z vodní elektrárny a snaží se prodávat lithium-iontové baterie, které mají údajně o 90 % nižší uhlíkovou stopu než přední konkurenti. Zavázala se také, že bude recyklovat převážnou většinu svých komponentů a „uzavře smyčku“ vzácných materiálů – jako je mangan a nikl – používaných k výrobě baterií.

Simon Moores, výkonný ředitel společnosti Benchmark Mineral Intelligence, říká, že koncept spoléhání se na recyklované materiály byl pro Evropské automobilové značky „velkou výhrou“ proti Čínským bateriím. „Potřeba být ekologický byla pro celou koncepci elektromobilů a gigafactory v Evropě prvořadá,“ říká. Klíčovou překážkou však je, že „vyrábět udržitelné a kvalitní lithium-iontové baterie je obtížné.“

Společnost Northvolt doposud získala 15 miliard dolarů v podobě dluhu a vlastního kapitálu, včetně lednové půjčky ve výši 5 miliard dolarů, což je největší zelená půjčka, jaká kdy byla v Evropě získána. A na svých bedrech nese tíhu nadějí Evropských domácích baterií.

Na konci června stáhl akcionář BMW miliardovou objednávku baterií s odvoláním na zpoždění výroby a Northvolt přehodnocoval životaschopnost jedné ze svých továren. Navíc panují obavy o bezpečnost zaměstnanců poté, co v závodě společnosti v severním Švédsku došlo k několika úmrtím a její poslední ztráty dosáhly miliardových částek.

Poslední červnový týden byl pro společnost Northvolt obzvláště náročný. Vedle zrušené zakázky BMW švédská média informovala o tom, že bylo upuštěno od plánů na otevření čtvrté továrny ve švédském Borlänge.

Společnost Northvolt není jediným výrobcem baterií, který přehodnocuje své konstrukční plány. Další Evropský start-up Automotive Cells Company („ACC“), jehož akcionáři jsou automobilky Stellantis a Mercedes-Benz a dceřiná společnost TotalEnergies Saft, zastavil výstavbu dvou ze tří plánovaných evropských gigafactory, protože zvažuje přechod na výrobu levnějších bateriových článků.

Za posledních 12 měsíců byla celosvětová kapacita výroby baterií vyšší než poptávka, což zostřuje konkurenci mezi gigafactory a sníží marže.

Předpovědi agentury BloombergNEF naznačují, že nabídka bude v příštích několika letech nadále převyšovat poptávku – i když ne všechny předpokládané dodávky se uskuteční. „Zpomalení nástupu elektromobilů zasáhlo i poptávku po bateriích,“ říká David Bailey, profesor, který vyučuje průmyslovou strategii na Birmingham Business School.

Společnost Northvolt se s překážkami nesetkala jen ve Švédsku.

V dubnu 2023 spoluzakladatel společnosti Paolo Cerruti uvedl, že Northvolt se brzy rozhodne, zda expanduje do Severní Ameriky.

Rozhodnutí společnosti přehodnotit své plány na expanzi mohlo být přičteno tehdejšímu zákonu o snížení inflace (Inflation Reduction Act, IRA) ve Spojených státech, který vyvolal otřesy v odvětví klimatických technologií v EU. IRA vytvořil pro společnost Northvolt konkurenční prostředí, které jí ztěžovalo udržení jejích evropských aktivit. Svět klimatických technologií se zaměřil na USA, ale společnost Northvolt podle zpráv zahájila dialogy také s federálními vládami v Kanadě.

Společnost Northvolt později oznámila výstavbu nové giga továrny na baterie s názvem Northvolt Six v Kanadském Montrealu v provincii Quebec. Jednalo by se o šestý výrobní závod společnosti s plánovanou kapacitou 30 GWh. Výstavba první fáze projektu měla být zahájena na podzim roku 2023 a první provoz měl být zahájen v roce 2026.

Přesto se místní ekologičtí aktivisté zaměřili na společnost Northvolt Six, a to navzdory jejím ekologickým referencím. Podle deníku The Telegraph vandalové v lednu 2024 zatloukli hřebíky do stromů, které společnost plánovala pokácet, čímž ohrozili dělníky, kteří se je snažili odstranit. V květnu byla na staveništi nalezena skrytá zápalná zařízení.

Jak bylo dnes uvedeno, šéf společnosti Northvolt Peter Carlsson řekl listu Financial Times, že představenstvo švédského průmyslového start-upu se sejde v září, a naznačil, že nové továrny v Německu, Kanadě a Švédsku by mohly být odloženy.

Prosím, lajkujte, sdílejte a přihlaste se k odběru tohoto kanálu, abychom mohli pokračovat ve sdílení zpráv, kterých se mainstream neodvažuje dotknout. Zůstaňte silní. Tento boj vyhrajeme.

Zdroj

0 0 votes
Article Rating
Subscribe
Upozornit na
guest
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] post Největší startup v EU v oblasti baterií pro elektromobily má problémy first appeared on Akta […]

Masunta
Host
Masunta
14 dní před

Podnikatelské záchvaty… přeopatrné, v pevnosti chatrné, nespolehlivé, na vrub našinců nakonec padající. Vlivu korupce a konjukturalismu podléhající. Pětiletkové plánované socialistké hospodaření asi mělo přece jen něco do sebe.

Frank
Host
Frank
13 dní před

Nějak se to eurohujerům sere.

3
0
Would love your thoughts, please comment.x