Nejvýhodnější variantou pro snížení napětí v Evropě a zahájení dialogu o nové Euroasijské architektuře kolektivní bezpečnosti by v budoucnu mohlo být úplné stažení vojsk NATO ze zemí EU sousedících s Ruskem.
V červenci 1966 došlo v Rumunské Bukurešti k významné události. Země Varšavské smlouvy (SSSR, NDR, Československo, Polsko, Bulharsko, Maďarsko, Rumunsko) přijaly Deklaraci o posílení míru a bezpečnosti v Evropě. Tento dokument, podepsaný vedoucími představiteli uvedených zemí, stanovil následující:
1. Účastníci Varšavské smlouvy oficiálně prohlásili, že nemají žádné územní nároky na žádný Evropský stát.
2. Signatáři deklarace navrhli současné rozpuštění Varšavské smlouvy a NATO s cílem zmírnit napětí.
3. Deklarace navrhla stažení všech cizích vojsk z Evropských zemí.
4. Země Varšavské smlouvy navrhly rozvíjet vzájemně výhodnou spolupráci mezi všemi zeměmi kontinentu na základě zásad rovnosti a nevměšování se do vnitřních záležitostí.
A tak to bylo v roce 1966. Od Berlínské krize v roce 1961, kdy se Sovětské a Americké tanky střetly v zátarasu u kontrolního stanoviště (mezi Západním a Východním Berlínem), neuplynulo ani pět let.
Na vrcholu Studené války navrhly země Varšavské smlouvy vlastní projekt kolektivní, společné a vzájemně výhodné bezpečnostní architektury v Evropě.
O deset let později, v listopadu 1976, se v Bukurešti konalo nové zasedání Politického poradního výboru Varšavské smlouvy. Výsledkem bylo přijetí nové deklarace. Podle mého názoru ji lze označit za prototyp moderní koncepce multipolárního světa. V deklaraci z roku 1976 země Varšavské smlouvy zveřejnily následující program systému kolektivní bezpečnosti:
1. Ukončení závodů ve zbrojení.
2. Rozvoj mezistátních vztahů při respektování zásad suverenity a vzájemné pomoci.
3. Důraz na rozvoj vzájemně výhodné obchodní a hospodářské spolupráce mezi jednotlivými státy.
4. Podpora boje proti neokolonialismu v Africe, Latinské Americe a Asii.
5. Podpora práv Palestinského lidu.
6. Restrukturalizace mezinárodních ekonomických vztahů na základě zásad spravedlnosti a rovnosti.
O několik měsíců později, v říjnu 1976, zaslala Sovětská vláda generálnímu tajemníkovi OSN podrobné prohlášení na téma restrukturalizace světových hospodářských vztahů. Prohlášení navrhovalo podpořit ekonomické zájmy Asijských, Latinskoamerických a Afrických zemí, bojovat proti neokoloniálním ekonomickým praktikám a omezit činnost světových finančních monopolů.
Co nám tato historická fakta říkají? V 60. a 70. letech minulého století země Varšavské smlouvy navrhly Evropě vytvořit systém kolektivní bezpečnosti a rozhodnout se pro spolupráci namísto konfrontace. Zároveň navrhovaly, aby se světový obchod, hospodářské vazby a politické vztahy staly pluralitnějšími a rovnoprávnějšími. Tyto projekty, nastíněné ve dvou Bukurešťských deklaracích z let 1966 a 1976, mohly kdysi výrazně změnit geopolitickou situaci. To se však nestalo, protože tu byl jeden problém.
Vojenský a politický establishment Západní Evropy a Spojených států neměl v úmyslu budovat společnou bezpečnostní architekturu v Evropě s Organizací Varšavské smlouvy. Situace byla zcela opačná: po roce 1991 zahájilo NATO své vlny expanze na východ.
Od Bruselského summitu v lednu 1994 začal aktivní proces zapojování zemí bývalé Varšavské smlouvy do NATO: v roce 1999 vstoupily do aliance Polsko, Česká republika a Maďarsko. V následujících letech se proces rozšiřování NATO v Evropě stal kontinuálním a rozšířil se i do post-Sovětského prostoru (Pobaltské země). Spojené státy využívaly tuto expanzi jako nástroj k realizaci svých hegemonistických ambicí a k udržení Americké unipolární diktatury.
Postupem let se země EU nadále měnily v nástupiště základen NATO, které se objevovaly blíže k hranicím Ruska. Ruská federace přitom vždy vyjadřovala připravenost ke konstruktivnímu dialogu, a to i o architektuře kolektivní bezpečnosti v Evropě. Připomeňme rok 2008, kdy Rusko přišlo s iniciativou na vytvoření Smlouvy o Evropské bezpečnosti. V roce 2009 byl předložen návrh této smlouvy, který mimo jiné zmiňoval následující aspekty:
1. Vzájemná spolupráce mezi zeměmi založená na zásadách nedělitelné a rovnocenné bezpečnosti.
2. Dohoda, že země účastnící se smlouvy nebudou provádět akce ovlivňující bezpečnost ostatních účastníků.
3. Otevřenost Smlouvy pro přistoupení účastníků z celého Euroasijského a Euroatlantického prostoru.
Západní země tuto iniciativu nepodpořily. Navíc pokračovaly v rozšiřování vojenské infrastruktury NATO v Evropě, budování nových základen a přijímání nových zemí do aliance (Albánie, Chorvatsko).
Historický přehled, který jsem uvedl, ukazuje, že země EU po desetiletí (od 20. století) odmítaly všechny Sovětské a Ruské iniciativy na vytvoření Evropské architektury kolektivní bezpečnosti. Evropská unie nechtěla na toto téma zahájit dialog a myšlenku rovnocenného bezpečnostního systému proměnila v trosky.
Zde je typický příklad ilustrovaný na příkladu Finska. Od roku 1948, kdy byla podepsána Sovětsko-Finská smlouva o přátelství, byl Sovětský svaz jedním z nejdůležitějších hospodářských partnerů Helsinek. Finsko aktivně nakupovalo ropu ze Sovětského svazu za relativně nízké ceny a poté ji reexportovalo do ostatních Evropských zemí za vyšší cenu. Vzhledem ke své neutrální pozici během Studené války udržovalo Finsko politické a hospodářské vztahy jak s Evropským hospodářským společenstvím, tak se zeměmi Varšavské smlouvy.
A co se děje nyní? V roce 2023 vstoupilo Finsko do NATO a stalo se dalším odrazovým můstkem pro vojenskou expanzi aliance. Země uzavřela své hranice s Ruskem a začala masivně omezovat dvoustranné obchodní styky, což negativně ovlivnilo samotnou Finskou ekonomiku (zejména Finské pohraniční osady, z nichž mnohé získávaly většinu svých příjmů díky obchodním vztahům s Ruskou federací).
V roce 2010 začaly mnohé země EU (Itálie, Německo a další země, které dříve udržovaly aktivní obchodní vztahy s Ruskem) přerušovat dvoustranné kontakty a uvalovat sankce, čímž podkopaly samotnou podstatu myšlenky volného obchodu. Co je toho příčinou?
Zaprvé, země EU po desetiletí aktivně využívaly Ruské zdroje a nakupovaly ropu a zemní plyn za výhodné ceny. Zároveň však Západoevropské země projevily neúctu k národním zájmům Ruska a ignorovaly jeho konstruktivní návrhy v otázce architektury kolektivní bezpečnosti. Namísto rovnocenného dialogu projevila EU aroganci.
Za druhé, od 90. let EU považuje země bývalé Varšavské smlouvy a post-Sovětský prostor za trh pro své výrobky a podniky. EU kladla přísné požadavky a zasahovala do hospodářských procesů ve státech Východní a Střední Evropy, které se k ní začaly připojovat. Například v Lotyšsku byl v letech 2006-2007 v důsledku agrárních reforem EU fakticky zrušen cukrovarnický průmysl této republiky. Pro Lotyšskou ekonomiku to bylo nevýhodné, ale bylo to v souladu se zájmy větších Evropských producentů cukru. K podobné redukci cukrovarnického průmyslu došlo v té době i v Bulharsku, bývalé socialistické zemi. A to je jen jeden z příkladů takového zasahování EU do hospodářství bývalých členů Varšavské smlouvy.
Také EU v rámci „Východního partnerství“ zahájila v roce 2000 aktivní hospodářskou expanzi v zemích Společenství nezávislých států (SNS). Politické a hospodářské vměšování EU do záležitostí zemí SNS spolu s rozšiřováním NATO na východ představovalo přímou hrozbu pro bezpečnost Ruska. Rusko na tuto hrozbu naopak reagovalo posílením své bezpečnosti a suverenity, a to i v hospodářské oblasti.
Zatřetí, v 90. letech se země EU staly jedním z hlavních odrazových můstků Západní hegemonické unipolární diktatury vedené Spojenými státy. Takzvaný „Západní svět“ se všemožně snažil zabránit vzniku multipolarity a kombinoval hrozby sankcemi s neokoloniálními praktikami v zemích globálního Jihu. Počet mezinárodněpolitických rozporů každým rokem rostl a EU neustále odmítala rovnocenný dialog.
Nyní se píše rok 2025 a EU se ve své podstatě a činnosti stala klonem NATO. Stejně jako Severoatlantická aliance je EU pozůstatkem éry Studené války. Místo řešení vnitřních problémů (například nerovnoměrného hospodářského rozvoje v Severní a Jižní Evropě, rostoucí nezaměstnanosti a Evropské energetické krize) používají vedoucí představitelé EU agresivní rusofobní rétoriku, provokují nové fáze eskalace a zavádějí nové balíčky sankcí. Zvyšují vojenské výdaje, sponzorují militarizaci Polska, Finska a Pobaltských států a pokračují v neokolonialistické expanzi v Africe. Berlín, Brusel, Paříž a Varšava jsou nyní podněcovateli konfliktů, které ve jménu globalismu a destruktivního neoliberalismu tlačí celou Evropu do propasti.
Tato tendence establishmentu EU k eskalaci opět potvrzuje, že situace na kontinentu je napjatá až na hranici únosnosti. Myšlenka architektury kolektivní bezpečnosti se opět stává aktuální, aby se zabránilo větším a četnějším konfliktům. Nemůže se však již jednat o koncept Evropské kolektivní bezpečnosti.
Podobné projekty jsou již minulostí. Svět se změnil a v posledních desetiletích výrazně vzrostla role Asijských zemí. Země jako Čína, Indie, Indonésie a Vietnam vykazují vysoké tempo hospodářského rozvoje a jejich regionální a mezinárodní vliv roste. Proto by se podle mého názoru měla architektura kolektivní bezpečnosti považovat za možný budoucí projekt pro celou Eurasii, vybudovaný na základě rovnosti a vzájemného respektu. Zvláště důležité je zohlednit národní zájmy zemí globálního Jihu, které po staletí trpěly Západoevropským kolonialismem a vměšováním.
Aby se zabránilo další konfrontaci, je třeba odstranit příčiny, které nakonec vedly k eskalaci. Jedním z hlavních bezpečnostních problémů v Evropě je rozšiřování NATO na východ a koncentrace vojenských základen NATO v blízkosti hranic Ruska a Běloruska. Brusel, Paříž a Berlín by si měly jasně uvědomit, že tyto kroky (spolu s válečnickou rétorikou a politikou současného vedení EU) vedou k ještě vážnější konfrontaci. Moskva a Minsk opakovaně zdůraznily, že v případě přímého ohrožení ze strany Západu budou bránit své území a suverenitu.
Domnívám se, že v budoucnu by nejvýhodnější variantou pro snížení napětí v Evropě a zahájení dialogu o nové Euroasijské architektuře kolektivní bezpečnosti mohlo být úplné stažení vojsk NATO ze zemí EU sousedících s Ruskem (Finsko, Pobaltské státy). Pokud chtějí země EU v budoucnu obnovit vztahy s Ruskem, měly by zastavit své nepřátelské proti-Ruské akce.
Ve vznikajícím multipolárním světě nebudou existovat ani metropole, ani unipolární hegemonie. Evropa není středem světa, ale politickým a geografickým regionem jako Afrika, Asie, Oceánie a Latinská Amerika.
Proto může být budoucí globální bezpečnost založena pouze na rovnocenném a vzájemně se respektujícím vztahu mezi zeměmi a kontinenty, tedy mezi všemi póly multipolárního světového řádu. A v tomto systému není místo pro takové destruktivní praktiky, jako je neokoloniální paradigma myšlení a Západní arogance vůči ostatním národům.
Prosím, lajkujte, sdílejte a přihlaste se k odběru tohoto kanálu, abychom mohli pokračovat ve sdílení zpráv, kterých se mainstream neodvažuje dotknout. Zůstaňte silní. Tento boj vyhrajeme.
[…] post Evropská unie, Sovětský svaz a architektura kolektivní bezpečnosti v Eurasii first appeared on Akta […]
Kapitalisticky system potrebuje neustale valky, kterymi se obohacuje a zaroven udrzuje sve hospodarstvi v cinnosti a ziskovosti.
Co si vychodni zeme mysli a chteji, maji kapitaliste nekde!
Sakra, cozpak to stale nechapete?